נזלת וחסימה אפית

נזלת היא תופעה שכיחה מאד, במיוחד בילדים. חלל האף עשיר מאד בכלי דם וכאשר ישנו גורם כלשהו באף (למשל וירוס אלרגיה וכו) שמרחיב אותם וגורם ליציאת נוזלים מכלי הדם התוצאה נזלת.

הנזלת השכיחה ביותר נגרמת מזיהום וירלי בדרכי הנשימה העליונות. זאת לרוב נזלת שקופה שנמשכת עד שבועיים. הטיפול בנזלת זאת סימפטומטי ותלוי בגיל הילד. עד גיל שנתיים הטיפול היחיד שמאושר הוא מי מלח בטיפות או תרסיס. במקרים קיצוניים ולאחר התייעצות עם רופא ניתן להשתמש (למספר ימים) בתכשירים על בסיס מכווצי גודש וסטירואידים. העשרה של החדר במכשיר אדים

יכולה לעזור גם כן. בילדים גדולים יותר ניתן להשתמש במכווצי גודש (תרסיס או סירופ) למספר ימים.

שקד שלישי פעיל הוא סיבה נוספת לנזלת בילדים. הנ"ל מהווה מקור לחיידקים וגורם לרוב לנזלת

סמיכה וחסימה אפית. הטיפול יכול לכלול (מעל גיל שנתיים) תרסיס אפי סטירואידלי ותרסיסי מי מלח.

במקרים של העדר הטבה ניתוח לכריתת השקד השלישי יכול לשפר את התלונות.

נזלת יכולה להיות על רקע אלרגי. לרוב התסמינים הילדים מופיעים בגילאי 4-5 והלאה. הנזלת מימית לרוב, מלווה

בגודש אפי, התעטשויות ודמעת. בחלק מהמקרים יש רקע תורשתי. לנזלת הנ"ל עונתיות והיא תלויה בגורם האלרגני (דשא, פריחה של עצים ועוד). ראשית חשוב להגיע לאבחון נכון של הבעייה האלרגית. זאת מתבצע ע"י טסטים עוריים וזיהוי הגורם האלרגי (לעיתים יותר מאחד). מבחינה טיפולית רצוי להימנע מהגורם האלרגי במידת האפשר. הטיפול התרופתי האנטי אלרגי מוריד את התסמינים ואינו מטפל בשורש הבעייה. בהפסקת השימוש התלונות יחזרו. הטיפול כולל תרסיס אפי סטירואידלי וסירופ או כדור אנטיהיסטמני (נוגד אלרגיה). רק טיפול בחיסונים נגד החומר האלרגני יכול להביא לריפוי. הבעיה בטיפול זה היא משכו (בין 2-3 שנים) והצורך לקבל זריקות של החומר אחד לחודש.

חסימה אפית יכולה להיות על רקע הפרעה מבנית באף או על רקע גודש ונזלת. ההפרעה המבנית השכיחה ביותר היא סטייה של מחיצת האף. לעתים המחיצה סוטה לשתי הכוונים (בצורת S  ) ואז שני הנחיריים יהיו סתומים. סטייה של המחיצה יכולה להיות מולדת או בעקבות חבלה אפית. הטיפול במקרים אלה הוא ניתוח לתיקון המחיצה. ניתוח אלה מבוצעים בילדים רק מעל גיל 15-16 שנים כדאי לא לפגוע בגדילה של האף.

קיימות סיבות נוספות לחסימה אפית בילדים אך הם נדירות הרבה יותר. במקרים של ספק רצוי לבצע הדמייה ובדיקה ישירה ע"י החדרת סיב אופטי לאף.